donderdag 19 januari 2012

Nederlanders en Belgen blijven gewoon cruisen!

Zo, ik ben weer thuis. Het blijft druk met boekingen bij ons bij cruisewinkel waardoor ik overdag even geen tijd had om een blog te schrijven dus doe ik het nu alsnog. Dat het druk is, is natuurlijk een goede zaak! Ondanks de schipbreuk van de Costa Concordia zijn Nederlanders niet bang om te gaan cruisen en Belgen trouwens ook niet. Ik las op de Belgische nieuwssite Knack.be dat de schipbreuk in Italië bij onze zuiderburen geen weerslag heeft op boekingen voor cruises. Volgens de Belgische sectorvereniging Cruise & Ferry World en Thomas Cook België zijn er geen annuleringen voor cruisevakanties binnengekomen. Ook het aantal reserveringen zouden niet zijn gedaald. Volgens Cruise & Ferry World is de schipbreuk van de Costa Concordia een alleenstaand ongeval en dat zorgt niet voor ongerustheid bij de vakantiegangers. Thomas Cook zegt dat de boekingen voor cruises momenteel zelfs heel goed lopen. Zij stellen geen enkele daling in het aantal boekingen vast. Hoe het met onze collega reisbureaus in Nederland zit durf ik niet te zeggen, maar ook wij hebben geen last van het ongeval.

Sowieso is zo’n ongeval als deze inderdaad alleenstaand. Het is inmiddels duidelijk dat de kapitein van de Concordia zich niet aan de regels heeft gehouden en is afgeweken van de voorgeprogrammeerde route. Een menselijke fout die niet had hoeven gebeuren. Reken er maar op dat nu geen enkele kapitein van een cruiseschip de regels aan zijn laars lapt. En daar moet bij worden gezegd dat het überhaupt niet gebruikelijk is om van de vaarroute af te wijken. Op deze keer na… een individueel besluit waar de man uiteindelijk voor bestraft zal worden.

Net als in Nederland, stijgt het aantal geboekte cruisevakanties ook in België. Volgens Peter Mathieu van Cruise & Ferry World gaat de Belg steeds vaker cruisen. Het aantal stijgt elk jaar met 10 tot 15 procent. En volgens de VVR (Vereniging Vlaamse Reisbureaus) hebben vorig jaar zo'n 80.000 Belgen een vakantie op een cruiseschip doorgebracht, net iets minder dan het aantal Nederlanders.

En om trouwens ook nog even uit te leggen waarom ik België erbij haal… niet alleen omdat ze onze zuiderburen zijn en deels dezelfde taal spreken als wij, maar ook omdat er een cruisewinkel.be bestaat J En omdat we ook Belgische lezers op onze blog hebben, leek het mij leuk om ook eens aandacht aan Belgisch cruisenieuws te besteden!

Ik zeg: lekker blijven cruisen. Eind volgende week ga ik ook weer aan boord van een cruiseschip!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten